Загадки Єрмака
Єрмак Тимофійович - підкорювач Сибіру. Лубок 19 ст. |
Особистість Єрмака
Творець офіційної московської імперської парадигми історії Ніколай Карамзін оцінив особистість легендарного «первопроходимца» Сибіру, м'яко кажучи, зневажливо. «Это таинственная и мрачная личность, одним именем своим внушавшая ужас, был человеком без роду и племени. Ни один народ не может нести за него какой-либо нравственной ответственности».Не зберіглося майже жодних докладних свідчень про Єрмака. Невідоме його справжнє ім'я, дата народження. Панує згода лише стосовно того, що Єрмак — не ім'я, а прізвисько. Яке означає чи то жорна млину, чи то скорочення імені, чи назву казана для приготування їжі.
Московський літописець XVII століття Савва Єсипов вважав, що дід Єрмака мешкав у Суздалі, самого завойовника звали Василій Тимофійович Алєнін, а прізвисько означало не що інше, як артільний казан. Щоправда Єсипов це жодним чином не обґрунтував. Існують думки, що насправді Єрмака звали Єрмілом, Германом, Єремією, але це не більше ніж умоглядні спекуляції. Як і приписане йому прізвисько Токмак — «бити, нівечити».
Невідомий автор 17 ст. Портрет Єрмака, зроблений за зразком зображень провідників іспанських конкістадорів |
Існують припущення, що Єрмак — ногаєць чи сибірський татарин. Буцімто він повстав проти Кучума через образи завданих його роду нащадком хана Шейбані. Згідно Сибірського літопису, Кучум вважав, що Єрмак — «самозванец приидох корысти ради и величия».
Ватага Єрмака |
Злочинець
Мусульманству Єрмака суперечать прапори, з якими він завоював Сибір. До нашого часу зберіглися три стяги, на одному з яких зображений біблійний завойовник Ісус Навін, на двох інших — єдиноріг та лев, мало не герб вікторіанської Англії. Але Єрмак не Сесіль Родс, а його оспівувачі зовсім не схожі на Редьярда Кіплінга.Прапор Єрмака з левом та єдинорогом |
Прапор Єрмака Тимофійовича із зображенням Ісуса Навіна. 1581 - 1582 р. |
Вірогідно, що потім, Строганови спровадили небезпечну зграю якнайдалі, аби вони не завдавали шкоди купецьким володінням. Агресію злодіїв вдалося переспрямувати. Під ударом опинилися народи не підвладні царю Московії.
Суріков В. Підкорення Сибіру Єрмаком. 1895 р. |
В 1581 році банда Єрмака знищила все населення Сарайшика — колишньої столиці Улуса Шейбані, зґвалтувала жінок, спаплюжила та пограбувала могили ординських ханів. (Зиманов М. Алтайская звезда. Национальная идея Турана. Алматы: 2011).
Сибірське ханство на карті Герхарда Меркатора. 1595 р. |
Загибель отамана
Обставини смерті Єрмака також викликають суперечки. Одні вважають, що він потонув внаслідок невдалого перестрибування з одного стругу на інший. Їм заперечують твердження, що отаман рятувався від несподіваного нічного нападу, і через кольчугу, вагою 11,7 кілограм, не спромігся дістатися човна.Московство розповідає, що Єрмак потонув, і його тіло навіки залишилося у водах Іртишу. Історик Герхард Міллер стверджував, що супротивники виловили тіло отамана, влаштували святковий бенкет, та згодом поховали залишки Єрмака на мусульманському цвинтарі.
В оповіданнях «Мырза Сатбек батыр», головний герой епосу казахів ліквідував московського зайду, і водночас татарського манкурта, помщаючись за смерть родини. Сатбек відтяв Єрмаку руку, а потім нацькував на його чорного собаку.
Згідно інших тюркських переказів, Єрмака знищив кучумів вояк Кучугай, який пробив зайді горлянку. Потім переможець віддав залишки Єрмака на поталу псам.
Усі версії суперечать одне одному, всі схожі на легендарні перекази. На користь тюркських версій смерті Єрмака свідчить його кольчуга. Її, начебто, в 1583 році подарував йому самопроголошений цар Московії Іван Грозний, і зараз вона зберігається в Оружейній палаті Кремля.
Татарин Якиш, онук Бегіша витягає з річки тіло Єрмака. С. Рємєзов. История Сибирская. 1697 - 1703 р. |
Не виключено, що Єрмака спіткала доля, про яку оповідають перекази тюркських народів. Імперська пропаганда не могла погодитися на таке закінчення легенди про одного з перших провідників московського Drang nach Osten. Вони вигадали легенду під умовною назвою «загибель Чапаєва XVI століття», оскільки не могли припустити навіть думку, що корінні народи Сибіру віддячили «злодіям за злая».
Для народів Сибіру смерть Єрмака перетворилася на уособлення справедливої помсти за всі злочини, яких не цурався Єрмак. У суперечці сибіряків та казахів віддзеркалилася світоглядна тюркська єдність стосовно відплати всім, хто здійснить наругу над могилами їх предків та зазіхне на життя та свободу. І те, що перекази про події багатовікової давнини переховувалися в народній пам'яті тюрків, найкращий доказ того, що рана завдана Єрмаком так і не загоїлася.
Сайт містить унікальні тексти, кожен з яких уперше був оприлюднений саме тут. Бажаєте читати нові статті першим? Натисніть на дзвоник розташований в правому нижньому кутку монітора!
Немає коментарів:
Дописати коментар