«Посконный русский» самовар
Стожаров В. Біля самовару. |
Пригоди самовара
У московських землях існувала декілька назв ідентичних «самовару»: «самогрей» (В’ятка), «самокипец» (Курськ), «самогар» (Ярославль). Існує татарська назва «снабар» (чайник) для приладу з тотожною функцією. Вона може виявитися ниттю Аріадни, спроможною вивести з таємничого лабіринту на слід справжнього походження самовару.Кустодієв Б. Купчиха за чаєм. 1918 р. |
Через деякий час виникла ідея підігрівати посуд ззовні. Така інновація стала можливою з удосконаленням посуду: випалюванням кераміки, виготовленням металічного посуду.
Нові матеріали уможливили приготування їжі на відкритому вогні, але мали один істотний недолік. При використанні багаття в помешканні утворювалося багато диму та кіптяви. Подолання цієї проблеми збагатило людство удосконаленням домашнього вогнища, виникнення різноманітних печей. Функціонування яких вимагало значних ресурсів пального.
Якийсь геніальній людині спало на думку знов сумістити джерело тепла і резервуар для приготування їжі в одній ємності, але відокремити їх один від одного.
Так з’явився перший самовар. Його виникнення жодним чином не пов’язано з Московією. Набагато раніше відповідні прилади використовувалися в Давньому Римі та Давньому Китаї.
Аутепса
Римська аутепса являла собою глечик розділений навпіл перегородкою. В одне відділення закладалося розжарене вугілля, в інше – рідина для розігрівання чи приготування їжі. У спекотну пору аутепсу використовували для охолодження напоїв – замість жару застосовувалися шматочки криги.Давньоримська authepsa |
Хвоґво
Відсутні будь-які свідчення стосовно використання в тогочасній Європі подібних приладів. Не використовували їх тоді і на Московії. Перше задокументоване згадування самовару на Росії датується 7 лютим 1740 року. Того дня митниця конфіскувала в уславлених промисловців Демидових «самовар медный, лужёный, весом 16 фунтов, заводской собственной работы».Богданов-Бєльский Н. Нові господарі (чаювання). 1913 р. |
Задовго до першої згадки на Московії, прилад подібний до самовару існував у Китаї, батьківщині чаю, для споживання якого на Московщині й використовували самовари.
Щоправда, китайський «хвоґво» використовувався для приготування гарячих блюд на кшталт юшки чи локшини. Прилад з металу чи порцеляни являв собою глибоку чашу, в її піддонні розміщувалося розжарене вугілля, горіння якого підтримували за допомогою піддувала (попільника, зольника) та труби.
中国火锅 - китайський хвоґво |
Вірогідно, тюркські народи, які мали давні сталі взаємини з Китаєм, познайомилися з чудовою та економною ідею термічної обробки їжі. Вони вдосконалили прилад, використали нову технологію, яка дозволяла збільшити час дії пального в снабарі (самоварі).
Чобіт
Йдеться про використання чобота, за допомогою якого роздмухували вугілля в самоварі, тобто застосовувався принцип ковальських міхів для посилення процесів горіння. Використання в якості міха чобота могло виникнути лише у народів з розповсюдженим шкіряним взуттям із довгою халявою.Що виключає московитів та фіно-угорські народи, в яких ще в середині 20 століття лапті (личаки) не вийшли з ужитку.
Нестеренко В. Конфетки бараночки. 1997 р. |
Отже, для тюркських народів шкіряні чоботи пересічне повсякденне взуття. Яке, одного дня, невідома винахідлива людина використала в якості міха для снабару. Винахід прижився та поширився в державі, яка народилася з лона Золотої Орди.
Самовар
Друга документальна згадка про самовар на Московщині датується 1778 роком. Тоді, брати Іван і Назар Лісіцини виготовили самовар, який використали в харчовому закладі свого батька Федора, в місті Тула на вулиці Штиковой, що на Заріччі.Нагорнов В. Ярмарок |
Не менше за родину Лісіциних, популяризації самоварів на Росії сприяв німець з Пруссії Рейндгольд Ердман Тейле. У сорокових роках 19 століття він оселився в Тулі, де створив фабрику, одним з основних виробів якої були самовари та деталі для їх комплектування.
На фабриці працювало півсотні осіб. У 70 – 80-х роках 19 століття вона стала одним з найбільших виробників самоварів у Російській імперії. Саме на ті часи припадає популярність побутового застосування самоварів.
Корзухін А. Недільний день. 1884 р. |
У європейській частині імперії: Україні, Білорусі, Балтії, Польщі, Молдові цей прилад не користувався жодним попитом.
Більше того, він не мав популярності серед московського селянства, міщан та більшості дворянства. Визнання цей прилад знайшов серед парафіяльного духівництва Московського патріархату та провінціальних поміщиків, які своїм прикладом зробили популярними самовари серед заможних селян (куркулів).
Пєров В. Чаювання у Митищах. 1862 р. |
Сайт містить унікальні тексти, кожен з яких уперше був оприлюднений саме тут. Бажаєте читати нові статті першим? Натисніть на дзвоник розташований в правому нижньому кутку монітора!
Немає коментарів:
Дописати коментар