Владна вертикаль Володимира Святого
Князь Володимир Святославович
("Святий", "Красне Сонечко") посів
великокняжий стіл шляхом громадянської війни та інтервенції. Згідно
"Повісті врем'яних літ" (ПВЛ) та скандинавським сагам, він найняв дружину з варягів, і за його наказом вони знищили Великого Київського князя
Ярополка – брата Володимира.
Невідомий художник. Вбивство князя Ярополка |
Ймовірно на той час на Русі ще не було чіткого
права наслідування княжого столу, адже династія Рюриковичів, якщо вірити ПВЛ, походила не з руських еліт. Традиціями
підвладних племен "варяги" могли просто нехтувати. Спадкове родинне наслідування княжого столу
почалося не раніше 945 р. Після смерті князя Ігоря стіл успадкувала його дружина – Ольга, в якості регента малолітнього сина Святослава. Попередник Ігоря Олег, судячи з
ПВЛ, не доводився родичем ані Рюрику, ані Ігорю.
Здобувши великокняжий стіл через перемогу в
братовбивчій війні, Володимир відчував хисткість влади, що спиралася на
мечі найманих варягів. Задля її зміцнення влаштовував "бражничання" з дружиною, для того ж впровадив релігійну реформу.
Родова полянська знать не дуже охоче
визнавала права князя, вважаючи його "робичем", сином рабині. Тому Володимир потребував підтримки інших соціальних верств.
Не виключено, що в опозиції Володимиру перебували язичницькі жерці: люди шановані, впливові, котрі могли бути й світськими провідниками родових чи племінних спільнот. Пригадаймо,
що в інших індоєвропейських народів часто в одній особі поєднувалися
військовий ватажок, голова роду та верховний жрець.
Володимир, як узурпатор, спирався на людей
енергійних, активних – власну дружину та найманців зі Скандинавії. Вони радо
згуртувалися біля князя, і підтримували єдність братерством по зброї, спільними
пиятикою і вірою. Мабуть віра зближувала найбільше, бо єдність краще відчувається в оточені інакодумців.
Зміцненням влади пояснюється женолюбство
князя Володимира. У традиційних суспільствах, де соціальний статус визначається
походженням, знать використовувала шлюби саме задля збільшення влади й
могутності клану та його провідника. Саме це спонукало Володимира до багатоженства, а зовсім не княжа хіть.
Впливали на князя і греки, купці та опальні можновладці, яких чимало перебувало в Києві. Не виключено, що саме вплив грецької
діаспори виявився найвагомішим аргументом у виборі віри.
Еггінк І. Великий князь Володимир обирає релігію, 1822 р. |
Від київських ромеїв (греків) походить ідея шлюбу Володимира та Анни Багрянородної. Добра обізнаність зі справами в Константинополі допомогла визначити масштаби скрути, спричиненої повстанням Варди Фоки, і призначити максимальну ціну за допомогу надану князем Володимиром.
Непрямим доказом підтримки Київського князя
грецькою діаспорою можна вважать дії херсонеського попа Анастаса.
Його вчинок принаймні дивний: християнський священик, грек, зраджує рідне місто задля
варварів-язичників.
Іванов А. Хрещення великого князя Володимира у Корсуні, 1829 р. |
Які мотиви могли спонукати Анастаса надіслати
лист на стрілі, із зазначенням плану
водопостачання Корсуня? Гроші? Яка впевненість у тім, що заплатять взагалі?
Посада? Якщо міг вести переговори про посаду, навіщо знадобилося
надсилати листа за допомогою лука, в спосіб досить не певний, без гарантії, що
лист потрапить за призначенням? Та й сам лук – зброя, що вимагає великої
вправності та тренувань. Де і як міг священик удосконалювати навички стрільця?
Швидше за все стріляв не він, тобто діяла група змовників.
Найвірогідніше – Анастас мав довірену особу в оточенні князя і систему зв'язку, що діяла попри облогу міста. Херсонес не обложили з моря, туди заходили кораблі, якщо не з Малої Азії та Балкан, то
принаймні, з інших грецьких поселень Північного Причорномор'я. Поселенці,
займалися переважно торгівлею між Руссю та Візантією, мали зносини як з
метрополією, так і київською діаспорою.
Як би там не було, Володимир одружився з Анною, сестрою візантійських імператорів-співправителів Василія II Болгаробійці та Костянтина VIII.
Це збільшувало його політичну вагу на порядки: з "робича" до зятя імператорів!
Можливо шуряки-базилевси підтримував Володимира не тільки авторитетом
імперії, а й матеріальними активами: грошима, товарами і християнським кліром, через який візантійці намагалися його контролювати. Принцип "чия віра, того і влада" діяв і в ті часи.
Поглянемо на князя Володимира очима греків-візантійців:
узурпатор, що по трупах братів прийшов до влади, зрікся віри предків і
обрав для свого народу релігію Візантії. Аби утриматися при владі змушений
спиратися на ромейську діаспору та дружинників-християн. Ідеальний варіант
грецької маріонетки на Київському столі!
Юрченко С. Володимир Великий, 2007 р. |
Сподівання ромеїв не справдилися.
Володимирові вдалося зміцнити владу та не потрапити під грецький протекторат. Подробиць літопис не
повідомляє.
Варіантів не так уже й багато. Задля легітимізації влади
Володимир вибудовував внутрішню політику задобрюванням
"ліпших мужей", тобто боярства.
Спочатку він намагався знайти підтримку у представників традиційних народних вірувань, про що свідчить спроба реформи слов'янської віри. Коли з'ясував, що християнська партія виявилася могутнішою, то ставку зробив на неї. На догоду їм відбулося хрещення Русі-України.
Боярство, що входило до складу малої дружини, отримувало землі,
пільги та інші блага. Аби посилити згуртованість князь влаштовував корпоративи, які в ті часи називалися інакше – "бражничання". Для збільшення статків дружинників проводилися
походи, які активно збільшували не тільки майно воїнів, але й територію Русі.
Рябушкін А. Богатирський бенкет у ласкавого князя Володимира, 1888 р. |
Роздача "милостей" еліті від
монарха, який не певно почувається на троні, практика поширена в усі часи та у
всіх народів, згадати хоча б Тамерлана (не належав до нащадків Чингісхана), Катерину II (вбила чоловіка-імператора), Петра І (усунув від влади співправителів Софію та
Івана V), Олександра І (батьковбивство) та багато інших. Часто саме така
практика сприяла піднесенню держави за рахунок зняття протистояння у владних
верствах.
Візантія, через власну політичну слабкість,
змогла нав'язати тільки духовний провід для руської держави.
Захопивши владу в державі з порушенням усіх
"законів і поконів" (норм і звичаїв) князь Володимир заклав міну під
владу власних нащадків: створив негативний прецедент, яким і скористалися
його спадкоємці, одразу по княжій смерті.
Ярослав Мудрий, син Володимира, знищив братів заради київського Великого Столу. Він діяв за батьковим принципом:
"чия сила – того й право". Сценарій відтворювався і в наступних
поколіннях руських князів аж до катастрофи спричиненою Батиєвою навалою.
Сайт містить унікальні тексти, кожен з яких уперше був оприлюднений саме тут. Бажаєте читати нові статті першим? Натисніть на дзвоник розташований в правому нижньому кутку монітора!
"вважаючи його "робичем", сином рабині"? Чи не "рабиничем (равиничем)", сином доньки рабина(равина)?
ВідповістиВидалитиБуйна фантазія.
Видалити