Одіссея Т. Г. Шевченка
Пішов козак світ за очі...
На кого покинув
Батька, неньку старенькую,
Молоду дівчину?
Т. Г. Шевченко
"Думка"
Т. Г. Шевченко. Катерина, 1842 р. |
Якщо у ранніх поемах Шевченка тема покритки з байстрям та нареченим, що повернувся надто пізно, наявна, так би мовити "в чистому вигляді", то в подальших творах образ жінки-матері зливається з образом України, або за словами Поета " старої матері", а хлопчик-сирота набуває рис знедоленого народу вкраїнського.
Образ чоловіка-нареченого виливається у постатях козаків, що ллють кров свою "за Москву і Варшаву". Маємо метафору – доки українські козаки гинуть, "не за Україну, а за її ката", в їхніх оселях той самий кат ґвалтує жінок, читай: саму Україну. Як наслідок зростають сироти-байстрюки (символ української нації), в яких немає ні батька, ні матері.
Т. Г. Шевченко. Вдовина хата на Україні, 1843 р. |
Постає питання – чому подібний перебіг подій повторюється в нас уже кількасот років? Збіг обставин, прокляття чи стереотипи поведінки? Це суто українська історія чи є відповідники в інших народів?
Т. Г. Шевченко. Казка, 1844 р. |
Схожість сюжетів, за виїмком кінцівок, разюча. І той факт, що Шевченко напевне ознайомився зі змістом "Одіссеї", та запозичив сюжет (якщо зробити таке припущення), не пояснює відтворення Кобзарем цих подій у різних поетичних творах.
Шевченку довелося жити в епоху, яку можна порівняти з примусовою участю Одіссея в Троянській війні та подальшим довгим шляхом додому. Царська влада поневолила українців та примусово використовувала для своїх потреб.
"Первий, що розпинав нашу Україну, а Вторая доконала вдову сиротину" ("Сон") – з болем зазначає Поет. Поневолених козаків змусили гинути задля блага катів України на Кавказі, у Кримській війні та інших загарбницьких війнах Московії. У той самий час, окупанти зруйнували Гетьманську автономію, використовували козаків як рабів на побудові Санкт-Петербургу, знищили Січ, розправилися з гайдамаками, закріпачили вільних людей...
Архетип, закодований в образі Одіссея, дає ключ до розв'язання проблеми. Козакам слід повернутися додому з чужої війни та припинити поневіряннями "світ за очі". "Та добре вигострить сокиру" (Світе ясний.."), "та вражою злою кров'ю волі окропіте" ("Заповіт"), щоб запанувала "в своїй хаті, своя правда, і сила і воля" ("Кавказ"). Так, як зробив це Одіссей, знищивши всіх "наречених" Пенелопи, що руйнували та розкрадали його рідну оселю, його рідну Ітаку.
Т. Г. Шевченко. Селянська родина, 1843 р. |
Ми живемо в час повернення українського Одіссея до власної господи. Не за горами кари час для знахабнілих зайд, що збиткують з України. Нарешті ми можемо зробити так, аби сюжет покритки з байстрям став нашим минулим, і прийшли часи нового життя "в сім'ї вольній, новій"!
Сайт містить унікальні тексти, кожен з яких уперше був оприлюднений саме тут. Бажаєте читати нові статті першим? Натисніть на дзвоник розташований в правому нижньому кутку монітора!
Немає коментарів:
Дописати коментар