Міф: хрещення сприяло централізації Русі-України
Хрещення Русі-України |
Монотеїзм не
завжди сприяє утвердженню одноосібної влади (автократії), а наявність певної
кількості богів – зовсім не причина анархії. Політеїзм – це завжди певна
ієрархія вищих сил, яка не заперечує верховну владу сюзерена. Як у богів є найвищий
володар, так і в людей він має бути.
Варто відзначити,
що християнство зовсім не та релігія де панує виключно один Бог, і не було воно
таким наприкінці І тисячоліття. Бог християн – Трійця (три іпостасі = три
боги), а крім того наявні боги рангом нижче: Богородиця, янголи, святі,
мученики, тощо. Крім того визнавалося
існування сатани, чортів, та іншої "нечисті", яких аж ніяк не можна
зарахувати до звичайних живих істот .
Якщо навіть князь Володимир і мав мету за
допомогою християнських попів посилити "владну вертикаль", то з цим завданням
він не впорався. Одразу по його смерті почалася братовбивча війна синів-спадкоємців. Після смерті
Ярослава Мудрого, сина Володимира, розпочався період міжусобиць князів та
князьків, що зрештою знищило Русь як державу.
Еггінк. Великий князь Володимир робить вибір релігії, 1822 |
Ідея посилити
владу монарха за допомогою віри в Христа в самому зародку приречена на
невдачу. Історія інших народів спростовує міфи про централізаторську місію
християнства. Майже одразу по прийняттю віри в Христа Римська імперія
розділилася на Східну та Західну. Натомість політеїстичний Рим тривалий час залишався унітарною
державою, і зберігав високий рівень єдиновладдя попри численні громадянські
війни.
Можна пригадати
інші високо централізовані держави, де панувало багатобожжя: Давній Китай,
Середньовічна Японія, Тавантінсу́йю (держава інків), Давній Єгипет та Іран,
Ассирія, елліністичні держави діадохів Олександра Македонського та ще багато
інших.
Натомість в християнських
державах Європи панувала феодальна роздрібненість аж до часів пізнього
Відродження, а в Італія (осередді католицького християнства) та Німеччині
("Священній Римській імперії німецької нації") – аж до новітніх
часів. З усіх середньовічних християнських держав централізацію зберігала лишень
Візантія, і то завдяки традиціям державного устрою язичницького Риму.
Єдиним прикладом поєднання
монотеїзму та державної централізації були, і є, країни ісламу. Це по суті
теократії, де владу утримували спадкоємці і правонаступники пророка Мухамеда – халіфи.
Втім це не дуже відрізняється від влади божественних фараонів, римських
імператорів, мікадо в Японії та інших країн, де панувало багатобожжя.
Взагалі
централізація держави зумовлена внутрішніми чи зовнішніми суспільними
причинами, і в малому ступені панівною ідеологією. Ідеологія, в тому числі
релігія, або посилює, або гальмує об'єднавчі процеси.
У Давньому Китаї та
Єгипті сильна владна вертикаль утворилася внаслідок господарських потреб: задля
організації системи зрошення ланів. У арабів часів Мухаммеда, в монголів
Чингісхана, як і в Римі, Македонії Олександра чи інкській Тавантісуйю, потужну зовнішню експансію зумовили демографічні та
економічні чинники: потреба в нових ринках, надлишок населення, перевага у військових технологіях, тощо.
Православні чекісти |
Якщо пригадати
країну з традиційно жорсткою «владною вертикаллю» – Московію, то потреба в
сильній вертикалі влади – наслідок спроби придушити національно-визвольні рухи
поневолених Москвою народів: тюркських, угро-фінських, кавказьких, малих
народів Півночі, монгольських... "Духовные скрепы" – лише жалюгідна
спроба виправдати жагу абсолютного домінування православних чекістів над
пригнобленою масою «холопов государевых».
Сайт містить унікальні тексти, кожен з яких уперше був оприлюднений саме тут. Бажаєте читати нові статті першим? Натисніть на дзвоник розташований в правому нижньому кутку монітора!
Немає коментарів:
Дописати коментар