субота, 7 вересня 2024 р.

Криза влади: три конверти

 Криза влади: три конверти

 
Три конверти
  Гарячкова кадрова ротація, яку синхронно здійснюють «перші особи» як в Україні, та і на Московщині, свідчить про наявність певного архетипу дій можновладців, які відбуваються в часи кризи влади. Більше того, подібне явище притаманне мабуть усім людським спільнотам.

Золота гілка і три конверти

  Більшу частину свідомого життя шотландський антрополог Джеймс Джордж Фрезер присвятив дослідженню переказу про «золоту гілку». Його зацікавив невеличкий епізод з «Енеїди» – епосу римського поета Вергілія про походження римлян. Ротація жерців культу Діани Немейської відбувалася в досить жорсткий спосіб – місце жерця міг посісти лише той, хто вбивав попередника. Звитяга претендента означала початок нового циклу, з чистого аркуша, який відбувався за тим самим сценарієм, зі схожими наслідками.
  Фрезер знайшов чимало відповідностей цьому звичаю в інших народів, яким присвячено 10 томів, оприлюднених в період з 1890 по 1915 роки. Охочі ознайомитися з творчим доробком Дж. Фрезера можуть зробити це самостійно. Для нас суттєво, що Фрезер фактично виявив архетип загальнолюдського підсвідомого, хоча не вживав не тільки термінології Карла-Густава Юнга, але й психоаналізу взагалі. Отже, людям властиве сподівання, що кожна нова влада починає цикл життя з «чистого аркуша».
Тернер В. Золота гілка. 1834 р.
  Для прикладу, пригадаємо, як більшість українців сподівається з обранням кожного нового Президента України на зміни, внаслідок яких прийде оновлення та покращення життя. Це яскравий приклад міфологічної установки свідомості, носії котрої сподіваються знайти примітивне рішення надскладних системних проблем.
  Кожен новий Президент вдає, що починає все з чистого аркуша, точніше діє в суворій відповідності до анекдоту про три конверти.
  «Директор компанії під час передачі справ дав наступнику три пронумеровані конверти.
  — Навіщо вони?
  — Якщо у подальшій роботі виникнуть ускладнення – розкрийте відповідний конверт, але не більше одного разу на рік.
  Через кілька місяців нового керівництва виникла потреба розкрити перший конверт, який містив пораду: «Звинувачуй у всьому попередників». Керівник скористався порадою, і трохи заспокоїв невдоволення підлеглих.
  Через деякий час справи лише погіршилися – директор відкрив другий конверт, з порадою розпочати кадрові зміни. Звільнення старих та призначення нових начальників на деякий час притлумили невдоволення підлеглих.
  Але лише тимчасово, і прийшла мить, коли невдаха розкрив третій конверт і прочитав: "Візьми три конверти, відтвори три поради і тікай"
».

Віра в доброго царя

  Усю історію державного існування, московство з наполегливістю, вартою ліпшого застосування, стрибають на граблі «трьох конвертів». Їм здається, що кожен наступний володар починає царювання з чистого аркушу, і спочатку всім здається, що ось-ось вони дістануться землі, де «молочные реки и кисельные берега».
  Невдовзі починається «балада про попередників», яка плавно переходить в кадрові перестановки, з наслідком, блискуче сформульованим московським байкарем Іваном Криловим: «А вы, друзья, как ни садитесь, всё в музыканты не годитесь».
  Щоразу все закінчується загальним розчаруванням, з наступним переходом володаря Московії у фізичне небуття. Заради справедливості слід відзначити, що декільком пестунчикам долі вдалося відбутися лише відстороненням від влади. Після чого цикл відтворюється з черговими сподіваннями на нового доброго царя. Пересічне московство послідовно діє за приписами Пушкіна: «Ах, обмануть меня не трудно! Я сам обманываться рад!».
  Сподівання на «кращого царя», з кожним новим царюванням, спостерігається протягом усієї московської історії. Але воно ніколи не справджується, через природу московської державності. Для збереження імперії московська влада приречена на жорстку авторитарну, а то й тоталітарну владу, оскільки змушена жорстко придушувати визвольні рухи поневолених Москвою народів.
  Їм охоче допомагають усі, хто вважає себе «русскими», бо з розпадом імперії зникне їх імперська ідентичність. Вихід з цього колообігу можливий тільки через відмову московства від ототожнення з імперською химерою «многонациональный российский народ» на користь етнічної ідентичності, що, ймовірно, потягне за собою повернення Московії до розмірів держави Івана Каліти. Усі інші варіанти виявляться різновидами відтвореннями особливого шляху Московії за сценарієм «Добрий цар і три конверти».
Між нами прірва
  Українці, через тривалу бездержавність та постколоніальний синдром, також наступають на граблі «трьох конвертів», але варто сподіватися, що через війну, яка пришвидшує всі суспільні процеси, українська нація дозріє до демократичної правової держави з розвиненим громадянським суспільством, і покладе край злодійкуватій олігархії та підривній діяльності московської агентури.
  Стрімкі, за історичними мірками, зміни, що відбуваються в суспільною свідомістю українців, після відновлення державної незалежності, свідчать про те, що для нас «Три конверти» – не головний сценарій національного буття, а лишень одна з криз зростання, яка в головних проявах, буде подолана.
Євген Коновалець: "У вогні перетоплюється залізо в сталь, у боротьбі перетворюється народ у націю".
  Важкі випробування, що випали на нашу долю, вкотре підтверджують справедливість слів Провідника ОУН Євгена Коновальця: «У вогні перетоплюється залізо у сталь, у боротьбі перетворюється народ у націю!». Націю, яка обиратиме владу орієнтуючись на конкретні справи і здобутки політиків, та нехтуючи спокусливими обіцянками і безвідповідальними виправданнями популістів.


Сайт містить унікальні тексти, кожен з яких уперше був оприлюднений саме тут. Бажаєте читати нові статті першим? Натисніть на дзвоник розташований в правому нижньому кутку монітора!

Немає коментарів:

Дописати коментар