«Никогда мы не были братьями». Російський
генштаб про відмінності українців та московитів (1850 рік)
|
Титульна сторінка. Военно-статистическое обозрѣніе Россійской Имперіи.
Издаваемое по высочайшему повелѣнію при 1-мъ Отдѣленім Департамента
Генеральнаго Штаба. Томъ XIII. Часть 2. Воронежская губернія. 1850 г. |
Від часів Феофана
Прокоповича і до наших днів московська пропаганда повторює як замовляння, що
українці, московити та білоруси становлять триєдиний народ. Мовляв, усі
складові триєдиного народу мають лише несуттєві розбіжності: говірки «великого
и могучего языка», а не окремі
мови, регіональну побутову специфіку, а не оригінальні культури. Усі
відмінності, стверджують імперські пропагандисти, не мають істотного значення.
Існує лише «русская» нація, а решта – вигадки, чи то Австрійського генштабу, чи
купки хлопоманів середини ХІХ століття.
Утім, наявні
документи різних часів, зокрема і середини того ж ХІХ століття, спростовують ці облудні твердження
кремлівської пропаганди. Одне з таких свідчень «Военно-статистическое обозрѣніе
Россійской Имперіи. Издаваемое по высочайшему повелѣнію при 1-мъ Отдѣленім
Департамента Генеральнаго Штаба. Томъ XIII. Часть 2. Воронежская губернія. 1850
года». Воно цікаво тим, що створено самим московством. В 1850 році, коли
вийшла ця книга, Австрійському генштабу було не до України – там долали
наслідки «весни народів» 1848 року, яка мало не поховала імперію Габсбургів.
|
Военно-статистическое обозрѣніе Россійской Имперіи.
Издаваемое по высочайшему повелѣнію при 1-мъ Отдѣленім Департамента
Генеральнаго Штаба. Томъ XIII. Часть 2. Воронежская губернія. 1850 г. |
В часи коли
створювалося «Военно-статистическое
обозрѣніе..» царат знищив першу українську політичну організацію – Кирило-Мефодіївське братство, яке за недовгий час свого існування
не зробило нічого суттєвого.
Українці і
москвини тоді, як і завжди, не мали нічого спільного, крім релігії. Утім, судіть самі.
Цитати наводяться за «Военно-статистическое
обозрѣніе Россійской Имперіи. Издаваемое по высочайшему повелѣнію при 1-мъ
Отдѣленім Департамента Генеральнаго Штаба. Томъ XIII. Часть 2. Воронежская
губернія. 1850 года». – С. 33 – 34. Малоросіянами, тоді на Московщині звали українців, росіянами (дослівно: «русские») – московитів.
|
Военно-статистическое обозрѣніе Россійской Имперіи.
Издаваемое по высочайшему повелѣнію при 1-мъ Отдѣленім Департамента
Генеральнаго Штаба. Томъ XIII. Часть 2. Воронежская губернія. 1850 г. с 33 |
|
Военно-статистическое обозрѣніе Россійской Имперіи.
Издаваемое по высочайшему повелѣнію при 1-мъ Отдѣленім Департамента
Генеральнаго Штаба. Томъ XIII. Часть 2. Воронежская губернія. 1850 г. с.34 |
«Північні уїзди, як прикордонні з
Великоросійськими губерніями, наповнилися Росіянами, південні ж, по сусідству з
Малоросією, Малоросіянами. Від самого початку, ці два народи, різко
відрізнялися і мовою, і вдачею, і звичаями, але між ними був могутній і міцний
зв’язок – єдність релігії, яка поступово зближувала їх, однак ці відмінності
помітні ще й до сьогодні. Що стосується Росіян... оселі селян – хати,
здебільшого дерев’яні; але є і крейдяні, і кам’яні; вони опалюються дровами,
соломою, і в південних уїздах виготовляють цеглу з навозу; освітлюють олією та скіпками;
одяг – суконний домашнього виробництва; взуття на заможніших – чоботи; їжа
житній хліб, щі, гречнева каша, молоко...
|
Російська дерев'яна хата (ізба) |
|
Українська хата |
Малоросіяни майже у всьому відрізняються від
Росіян: говірка їх геть особлива, одяг також відрізняється кроєм, жінки носять
плахти, пов’язки особливого роду, полюбляють прикрашатися різними привісками і
квітами, на шиї багато носять бісеру і тому подібного намиста: улюблені кольори
на хустках і сукнях яскраві та строкаті: зимовий одяг на загал: сірий халат і
овечий кожух; хати їх усі поспіль білі, мажуться із середини та ззовні крейдою
з часткою червоної глини.
|
Г.-Т.. Паулі. Великороси різних губерній: Ярославль, Владімір, Нижній Новгород,Рязань, Орел, Тамбов. "Этнографическое описание народов России. СПб, 1862 г. |
|
Г.-Т. Паулі. Великороси різних губерній: Псков, Твер, Смоленськ, Калуга, Тула. "Этнографическое описание народов России. СПб, 1862 г. |
|
Г.-Т. Паулі. Українці. "Этнографическое описание народов России. СПб, 1862 г. |
Місця, де встановляться ікони, розмальовуються
строкатими смугами; підлоги здебільшого земляні, але завжди сухі; взагалі
охайність в хатах у них дотримується у всьому: приготування їжі робиться зранку
і ввечері й часто, тому, хто приїде після обіду, вже немає чого поїсти, крім
хліба; хліб переважно полюбляють пшеничний, або мішаний із ячмінним борошном і
лише злидні змушують їсти житній; свиняче сало є вже ласий шматок; лазні рішуче
виключені з їх життя. Росіяни в
домашньому побуті, зрідка дотримують чистоти і навіть живуть разом із
тваринами, від чого сморід та огидний запах завжди існує в їхніх оселях,
особливо з початком холоду; посуду взагалі буває в господарстві мало і той весь
забруднений».
Сайт містить унікальні тексти, кожен з яких уперше був оприлюднений саме тут. Бажаєте читати нові статті першим? Натисніть на дзвоник розташований в правому нижньому кутку монітора!
Дуже дякую за чудову статтю!
ВідповістиВидалитиВона викликала в мене питання, котре мене давно турбує. Про українців зазначається: "лазні рішуче виключені з їх життя". Чи є якісь відомості за гіґієну тіла українців та сусідських народів у той час? Москалі пішли від фіннів та інколи мають лазню. Невже український загал відставав від мусульман, фіннів і навіть деяких москалів у плані особистої гіґієни?
В Україні лазні були мабуть одвічно. Для прикладу згадка в "Повісті врем'яних літ", коли княгиня Ольга нищить деревлянських послів у лазні (мовниці): "И пославши Олга къ деревляном, рече: «Да аще мя право просите, то пришлите къ мнѣ мужи нарочиты, да въ велице чести поиду за вашь князь, еда не пустять мене людье киевьсции». Се слышавше, древляне изъбраша лучьшая мужи, иже дѣржать Деревьскую землю, и послаша по ню. Деревляномъ же пришедъшим, повелѣ Олга мовницю створити, ркущи сице: «Измывшеся, придета къ мнѣ». Они же пережьгоша мовницю, и влѣзоша древляне и начаша мытися, и запроша мовницю о них, и повелѣ зажечи я от двѣрий, и ту изгорѣша вси".
ВидалитиХотілося би знайти вичерпну публікацію з цього питання. Я маю певні свої міркування, але вони не є фаховими.
ВидалитиМене все це переймає з тієї точки зору, що хотілося би, щоби все сучасне українське населення повністю купалося та чистило зуби двічі на день.
На жаль, навіть один раз на день це зараз робить меншість.
Коли я півроку жив у Тюркії - одразу помітив, що там люди чистіші.
Імовірно, зменшення московських впливів підніме рівень особистої гіґієни.
Один из устойчивых мифов – о повсеместном использовании бани русскими крестьянами, т.е. о их предрасположенности к телесной чистоте.
ВидалитиЭтот миф опровергает доктор исторических наук Владимир Безгин в статье «Традиции крестьянского быта конца XIX - начала XX веков (пища, жилище, одежда» - «Вестник Тамбовского государственного технического университета», №4, 2005.
«Русские крестьяне были непритязательными в домашнем обиходе. Постороннего человека поражал аскетизм внутреннего убранства. Большую часть комнаты избы занимала печь, служащая как для обогрева, так и для приготовления пищи. Во многих семьях она заменяла баню. Большинство крестьянских изб топились «по-чёрному». В 1892 году в селе Кобельке Богоявленской волости Тамбовской губернии из 533 дворов 442 отапливались «по-чёрному» и 91 «по-белому». В каждой избе был стол и лавки вдоль стен. Иная мебель практически отсутствовала. Спали обычно зимой на печах, летом на полатьях. Чтобы было не так жестко, стелили солому, которую накрывали дерюгой.
Солома служила универсальным покрытием для пола в крестьянской избе. На неё члены семьи оправляли свои естественные надобности, и её, по мере загрязнения, периодически меняли. О гигиене русские крестьяне имели смутное представление. По сведениям А.Шингарева, в начале ХХ века бань в селе Моховатке имелось всего две на 36 семейств, а в соседнем Ново-Животинном - одна на 10 семейств. Большинство крестьян мылись раз-два в месяц в избе, в лотках или просто на соломе.
Традиция мытья в печи сохранялась в деревне вплоть до Великой Отечественной войны. Орловская крестьянка, жительница села Ильинское М.Семкина (1919 г.р.), вспоминала: «Раньше купались дома, из ведёрки, никакой бани не было. А старики в печку залезали. Мать выметет печь, соломку туда настелет, старики залезают, косточки греют».
Постоянные работы по хозяйству и в поле практически не оставляли крестьянкам времени для поддержания чистоты в домах. В лучшем случае раз в день из избы выметали сор. Полы в домах мыли не чаще 2-3 раз в год, обычно к престольному празднику, Пасхе и Рождеству. Пасха в деревне традиционно являлась праздником, к которому сельские жители приводили свое жилище в порядок».
сравнивать украинскую хату (музей) и аляповатую избу, возможно хозпостройку :)
ВідповістиВидалити