Сторінки

субота, 11 лютого 2017 р.

Одіссея Т. Г. Шевченка

 Одіссея Т. Г. Шевченка


Пішов козак світ за очі...       
На кого покинув                      
Батька, неньку старенькую, 
Молоду дівчину?                      

Т. Г. Шевченко  "Думка"
  Читаючи " Кобзаря", помічаєш: часто в ранніх поемах Тараса Шевченка повторюється один і той же жахливо-трагічний сюжет: жінка-наречена зазнає кривди від зайди-пана, а її наречений не спроможний, через певні обставини: перебуває на війні, заробітках, або не має сили та можливості, стати на захист любої. Дія розгортається дуже зловісно: жінка стає покриткою, кидає дитину та гине, чоловік повертається, аби помститися, що зазвичай вдається.
Т. Г. Шевченко. Катерина, 1842 р.
  Мимовільно виникає питання: чому Шевченко в цілій низці поем: "Причина" , "Гайдамаки" , "Катерина" , "Варнак" , "Марія" та інші, а також в сюжетах деяких картин, відтворює схожий на цей перебіг подій? Брак ідей? Вчитуючись у Шевченкові твори переконуємося – ні, перед нами не проста переробка сюжету, перед нами важливе пророцтво-попередження.
  Якщо у ранніх поемах Шевченка тема покритки з байстрям та нареченим, що повернувся надто пізно, наявна, так би мовити "в чистому вигляді", то в подальших творах образ жінки-матері зливається з образом України, або за словами Поета " старої матері", а хлопчик-сирота набуває рис знедоленого народу вкраїнського.
  Образ чоловіка-нареченого виливається у постатях козаків, що ллють кров свою "за Москву і Варшаву". Маємо метафору – доки українські козаки гинуть, "не за Україну, а за її ката", в їхніх оселях той самий кат ґвалтує жінок, читай: саму Україну. Як наслідок зростають сироти-байстрюки (символ української нації), в яких немає ні батька, ні матері.
Т. Г. Шевченко. Вдовина хата на Україні, 1843 р.
  Багато часу сплинуло відтоді, та небагато змінилося. У більшовицькі часи українські чоловіки захищали СССР на боролищах Другої світової війни та Афганістану, а той самий час по їхніх оселях шурувала колективізація та голодомор, війна та ГУЛАГ, боротьба з буржуазними націоналістами та Чорнобиль.
  Постає питання – чому подібний перебіг подій повторюється в нас уже кількасот років? Збіг обставин, прокляття чи стереотипи поведінки? Це суто українська історія чи є відповідники в інших народів?
Т. Г. Шевченко. Казка, 1844 р.
  Мимоволі пригадуєш класику: історію Одіссея та Пенелопи. Поки Одіссей десять років воював за чужі інтереси, та ще стільки ж блукав світами, повертаючись додому, його оселю руйнували та розкрадали зайди, які прагнули побратися з Пенелопою та стати повними господарями в чужому домі. На відміну від героїв творів Шевченка, в давньогрецьких, усе склалося добре: Одіссей покарав зайд, бо йому вдалося вчасно повернутися домів.
  Схожість сюжетів, за виїмком кінцівок, разюча. І той факт, що Шевченко напевне ознайомився зі змістом "Одіссеї", та запозичив сюжет (якщо зробити таке припущення), не пояснює відтворення Кобзарем цих подій у різних поетичних творах.
  Шевченку довелося жити в епоху, яку можна порівняти з примусовою участю Одіссея в Троянській війні та подальшим довгим шляхом додому. Царська влада поневолила українців та примусово використовувала для своїх потреб.
  "Первий, що розпинав нашу Україну, а Вторая доконала вдову сиротину" ("Сон") – з болем зазначає Поет. Поневолених козаків змусили гинути задля блага катів України на Кавказі, у Кримській війні та інших загарбницьких війнах Московії. У той самий час, окупанти зруйнували Гетьманську автономію, використовували козаків як рабів на побудові Санкт-Петербургу, знищили Січ, розправилися з гайдамаками, закріпачили вільних людей...
  Архетип, закодований в образі Одіссея, дає ключ до розв'язання проблеми. Козакам слід повернутися додому з чужої війни та припинити поневіряннями "світ за очі". "Та добре вигострить сокиру" (Світе ясний.."), "та вражою злою кров'ю волі окропіте" ("Заповіт"), щоб запанувала "в своїй хаті, своя правда, і сила і воля" ("Кавказ"). Так, як зробив це Одіссей, знищивши всіх "наречених" Пенелопи, що руйнували та розкрадали його рідну оселю, його рідну Ітаку.
Т. Г. Шевченко. Селянська родина, 1843 р.
  Ми живемо в час повернення українського Одіссея до власної господи. Не за горами кари час для знахабнілих зайд, що збиткують з України. Нарешті ми можемо зробити так, аби сюжет покритки з байстрям став нашим минулим, і прийшли часи нового життя "в сім'ї вольній, новій"!



Сайт містить унікальні тексти, кожен з яких уперше був оприлюднений саме тут. Бажаєте читати нові статті першим? Натисніть на дзвоник розташований в правому нижньому кутку монітора!

Немає коментарів:

Дописати коментар