суботу, 27 травня 2017 р.

Загадка Геродота: скіфо-перська війна

Загадка Геродота: скіфо-перська війна

 
Скіфські воїни
  Оповідь Геродота про похід перського царя Дарія на скіфів містить невідповідність, яка ставить під сумнів усю оповідь «батька історії» про ті події.
  Пригадаємо деякі деталі наведені Геродотом.

Війна скіфів та персів

  Стосовно місця подій повідомляється наступне (усі цитати наводяться за: Геродот. Історія в дев'яти книгах. – К.: Наукова думка, 1993. –  книга 4 «Мельпомена», дужках позначається розділ «Мельпомени»).
  «Фракія перед Скіфською землею розташована на морі. Ця земля утворює затоку, а Скіфія йде за нею і Істр уливається в ній (у море), і його гирло обернено до південно-східного вітру. Тепер, починаючи від Істру, я опишу скіфську країну щодо її розміру, як вона тягнеться вздовж моря. Від Істру це є власне первісна Скіфія, розташована в напрямі до півдня і південного вітру аж до міста, яке називається Каркшітіда... Отже, від Істру і далі на північ у глиб материка Скіфія обмежена спершу народом агатірсів, далі - народом неврів і після нього андрофагів і, нарешті, меланхленів.» (99 – 100).
Мапа Скіфії
  У сучасній історичній науці  Істр ототожнюють з Дунаєм. Саме звідси починається перська навала в землі скіфів, що жили в українських степах.
  «Дарій, нагородивши Мандрокла, перейшов до Європи, перед тим давши наказ іонійцям пливти Понтом Евксінським до ріки Істру, а коли прибудуть до Істру, почати будувати міст на річці і чекати на його прибуття, бо треба сказати, що в його флоті були іонійці, еолійці та геллеспонтійці. Отже, військо на судах проминуло Кіанейські скелі і попливло навпростець до Істру, зайшло в ріку, пропливло на відстань двох днів шляху від моря в напрямі до джерел і почало будувати міст на шиї ріки, від якої відгалужуються гирла Істру.» (89)
  «Істр серед усіх відомих мені річок найбільша ріка і вода і в ньому однакова і взимку, і влітку. Це перша з заходу ріка Скіфії і через те, що в неї вливаються інші річки, вона стає дуже великою. Її притоки, роблять її великою.» (48)
  «Коли прибув Дарій до Істру і разом із ним піше військо все воно перейшло на той бік Істру, Дарій дав наказ іонійцям знищити плавучий міст і йти за ним усередину країни, а також і війську з кораблів.» (97)
Збройна сутичка скіфів і персів
  Скіфи аби перемогти персів використали «тактику випаленої землі». Вони відступали в глиб своїх територій, заманювали супротивника в сусідні зі скіфами землі, з метою створення коаліції проти агресорів з Ірану. Армія нападників така тактика почала виснажуватися та деморалізувати. На питання Дарія, чому скіфи так поводяться, «таку відповідь дав Ідантірс, цар скіфів: «О Персе!... Ми не маємо ні міст, ні оброблених полів і не боїмося, що хтось може їх захопити або знищити, і не квапимося вступити в бій за них із вами. Однак якщо ви наполягаєте на тому, щоб це сталося якнайшвидше, гаразд, тоді ось що: в нас є могили наших предків. Нумо, знайдіть їх і спробуйте завдати їм шкоди. Тоді ви побачите, чи будемо ми з вами воювати заради наших могил, чи ні.» (129)
  Зломлені скіфською військовою тактикою перси тікають зі Скіфії.
  Дуже важлива згадка Ідантірса, про відсутність у скіфів будь-яких ознак осілого життя. Геродот говорить те ж саме і в іншому місці. «Скіфське плем'я дуже розумно винайшло щось, чого нема в інших, вельми важливе для життя людей, наскільки я розумію. Що ж до всього іншого, то я їм не заздрю. Це найважливіше, що вони винайшли, а саме, що ніхто з тих, які нападали на них, не врятувався, і ще, коли вони не хочуть, щоб їх знайшли завойовники, скіфів неможливо зустріти. І справді люди, що не мають ні міст, ні фортець, але кочують, будучи вершниками і лучниками, які не займаються землеробством, а скотарством, житла яких на возах, як можуть такі люди бути переможеними, як можна до них наблизитися?» (46)
  Але чи можливо кочове скотарство в українських степах? Придивімося до умов життя скіфів пильніше.

Клімат Скіфії та життєвий устрій скіфів

  «В усій цій країні, яку я описав, зима настільки сувора), що нестерпний мороз триває вісім місяців, так що коли проллєш воду, то від цього на землі не буває болота, але коли розпалиш вогонь, може бути багнюка. Море замерзає, а також і ввесь Кіммерійський Боспор. І скіфи, що живуть по цей бік рову, переїжджають по льоду цілими громадами на своїх возах через протоку, до сіндів. Така сувора зима триває там вісім місяців без перерви, а впродовж інших чотирьох місяців там уже не так холодно.» (28)
Царські скіфи
  «А Істр і взимку і влітку має однаковий рівень води, як на мене, ось через що: взимку він такий, як завжди, і майже не збільшує свій звичайний рівень, бо в тих краях узимку випадає мало дощів, але сніг падає постійно. А влітку сніг, що випав узимку і його було дуже багато, тане і вода з усіх боків ллється до Істру. Отже, цей сніг, що тане і ллється в нього, саме він збільшує його води, а разом із ним рясні і раптові дощі, бо там і влітку йдуть дощі. І наскільки більше води притягає до себе сонце влітку, ніж узимку, настільки влітку більше води вливається в Істр, ніж узимку. Коли порівняти ці два явища, то вони врівноважують одне одного і наслідком цього є те, що Істр має завжди однакову кількість води.» (50)
  Отже для Скіфії характерні суворі, тривалі зими з великою кількістю снігу. Тобто клімат Скіфії, згідно повідомленню Геродота, відрізнявся від кліматичних умов сучасної України більшою кількістю снігу, та більш тривалою морозною зимою.
  Саме в описі клімату Скіфії наявна деталь, яка ставить під сумнів усю оповідь про скіфо-перську війну. Сніжні морозні зими роблять неможливим кочове скотарство!

Такий різний Великий Степ

   Зона Великого Степу простягнулася майже через увесь Євразійський континент: від сучасної Угорщини до Китаю. На відміну від монгольського степу, в Україні величезна товща снігу не дає худобі змогу діставатися взимку до трави. В Монголії худоба здатна розрити невеличкий шар снігу та поїсти.
  Тому монголи кочують цілий рік від пасовиська до пасовиська, а половці, що займали величезні простори Лівобережної України, жили напівосіло: мали зимівники, будували хліви та займалися заготівлею харчів для зимівлі худоби. В іншому разі свійські тварини половців просто не пережила б зиму. В подібних умовах знаходилися і скіфи.
  Клімат українських степів не давав їм змоги кочувати увесь рік, скіфи мали потребу в зимівниках для свійських тварин та мусили попрацювати влітку, щоб забезпечити худобу запасами їжі на зиму. Отже, цар скіфів Ідантірс казав неправду посланцям Дарія, що їм немає чого втрачати, крім могил предків.
  Насправді скіфи опинилися в дуже критичному стані. Перське вторгнення та «випалена земля» позбавляли скіфів можливості запастися на зиму кормом для худоби. Не можливо водночас вести бойові маневри та заготовляти сіно. Ніхто не знав як і коли закінчиться війна, а тому для скіфів лишалося невідомим, чи вдасться прогодувати худобу зимою.
  В разі масового вимирання свійських тварин, швидко почався б крах скіфської культури. Схожий випадок трапився в новітній історії. У 19 столітті уряд США, аби подолати спротив індіанців та привласнити їх землі, застосував тактику нищення економічної бази традиційних культур північноамериканських прерій. Знищили майже всіх бізонів, що змусило корінних американців припинити опір тиску білої цивілізації та піти в резервації. Традиційні індіанські культури фактично зникли.   
  Можливо скіфи, усвідомлюючи небезпеку голодної смерті, застосували хитру тактику. Скіфське військо заманювало персів на сусідні зі скіфами землі, лишаючи на їх шляху певну кількість худоби. Про це повідомляє Геродот. А інша частина скіфів відступила в глиб Скіфії, де заготовляла все необхідне для нормальної зимівлі. Про це Геродот не знав.

Загадка Геродота

  Чому скіфи приховали від нього всю правду? Мабуть з метою створення в греків уявлення про себе як про націю, котра нічого не боїться, бо не має що втрачати. А хіба Геродот, що бував у Скіфії не бачив зимових селищ скіфів? Цілком міг і не бачити, бо жив в грецьких колоніях Північного Причорномор’я, і знав лише тих скіфів, які з якоюсь метою навідувались до давньогрецьких полісів. Вони оповідали йому лише те, що вважали за доцільне.
  Утім, це не єдино можливе пояснення того, чому Геродот вважав скіфів кочовиками, тоді як насправді вони були щонайменше напівосілими.
Геродот. Національний музей Риму 
  Припущення, що Геродот вигадав історію війни скіфів з персами малоймовірне. У книзі він зазначає, що нічого не вигадує, і дослідження новітніх часів підтвердили цілу низку фактів наведених «батьком історії», які раніше видавалися вигадкою.
  Інша гіпотеза: зараз не точно ідентифікуються давні географічні назви, і геродотова Скіфія знаходилася не в Україні, а там де клімат дозволяє займатися кочовим скотарством цілий рік. Це майже фантастичне припущення, бо греки добре знали місцезнаходження Скіфії – поруч із Фракією, яка межувала з Елладою. Якби Скіфія знаходилася в степах Монголії, то десь поруч була б і давня Греція. Що вельми сумнівно. 
  Користуючись  принципом «лезо Оккама», можна припустити, що найбільш просте пояснення і буде найближчим до істини. Ймовірно оповідь Геродота про скіфів-кочовиків – наслідок цілеспрямованої скіфської «піар-акції», яка мала на меті створити в еллінів уявлення про скіфів як про непереможний народ, якому в разі війни нічого втрачати, натомість як вороги можуть зазнати дуже дошкульних втрат.


Сайт містить унікальні тексти, кожен з яких уперше був оприлюднений саме тут. Бажаєте читати нові статті першим? Натисніть на дзвоник розташований в правому нижньому кутку монітора!

1 коментар:

  1. саме так: напівосіле господарство в Україні існувало аж до великого кошового Калнишевського... це лише він почав перебудовувати козаків, справжніх нащадків половців-козар-гуннів-скіфів, на хліборобську економіку... до того, як стверджував дослідник Яворницький, козаки своє господарство вели полюванням (звідки і попередня їх назва - половці), риболовлею, кришуванням солеторгівлі з Сивашу (стратегічним продуктом з древності і до нового часу, бо, навіть рибою торгувати, як робили козаки, треба її засолити), та, головно, випасом худоби - головно баранів та корів... до речи биків-волів-корів у великих кількостях розводили іще скіфи (на пекторалі половина худоби із скіфами, це - бики)... кочовики великого степу не заморачувалися із биками-коровами, бо для кочівництва ці, досить вперті тварини, малопридатні: добувати взимку сіно з під снігу не вміють, бігти туди куди треба не примусиш (забагато пастухів для перегону з місця на місце потрібно)... справжні кочовики більше розводили рухливих конец-вівць-верблюдів... а от на теренах України, скотарство набуло величезного значення, що, навіть, залишило слід в мові... наприклад такі слова, як воло-діти, воло-ді(я)ння, воло-дар, воло-дарувати, те ж ім"я: ВОЛО-ДА(Р)-МИР... а іще таке слово, (яке підараси кацапи-малороси, приписують туркам) як "кіш-кошара"... походить він плетеної огорожи для тієї ж худоби, яку влаштовували для зимівлі на зимівниках-хуторах... слова кіш-кошара-кошик-кошель, однозначно однокореневі... а от у тюрків кошик зветься "корзиною"... а іще таке слово, як "хура-фура-фурса"... це ж такі величезні вози у скіфів-козар-половців-козаків, на яких пересували цілі хати, за випасом худоби... звідки і пішли такі українські прізвища, як "фургал-фурманов-фірсов-фірсов" (носії цих прізвищ і не здогадуються, що вони - нащадки великого роду скіфв-козарів... от так хуйня, малятки... )))

    ВідповістиВидалити