Аттіла – міф чи реальність?
Тюркські та фіно-угорські історики дотримують думки, що провідник гунів Аттіла був тюрком. Почасти докази будуються на тюркському походженні його імені: аtta/ata (батько) + el/il (простір, країна, річка). Існує версія про походження його імені від хазарської назви Волги – Ітіль (Attil/Atil/Atel/Atal).
Але з не меншим успіхом можна знайти
тлумачення імені великого гуна і в мовах індоєвропейської групи. Слід звернути увагу на
наявність кореню ат в словах тато, батько, отець в
українській мові, або pater у
латині, грецьке πατὴρ, чи готське atta (батько)+ -ila (зменшувальний
суфікс) = "батечко". Також і в санскриті, з несуттєвою
відмінністю голосного звуку: pitris, pitarah
(предки), pitar, pitā (батько).
Медаль із зображенням Аттіли з колекції імператора Рудольфа II, не пізніше 17 ст. |
Малоймовірно, що "батько" – ім'я людини. Швидше за все це
титул чи прізвисько. Існує цікава
гіпотеза українського письменника Івана Білика. Аналізуючи походження римського
прізвиська Аттіли "Flagellum Dei" ("Батіг Божий") , Білик
приходить до оригінального припущення.
Ватажок гунів мав ім'я Богдан (звідси латинське – Dei) і прізвисько Гатило (палиця, кий) звідки походить латинський батіг (flagellum). Тобто йдеться про знаряддя подвійного призначення: кий може використовуватися як зброя, і як атрибут чабана, символ його влади над отарою. Недаремно в "Повісті врем'яних літ" князя порівнюють з пастухом. Порівняння володаря з пастирем типове для християнських сект, і цілком можливо припустити цей вплив на автора "Повісті...".
Традиція використання знарядь праці, як стилізованих символів влади, притаманна багатьом народам. Пригадаймо, скіпетри (ті самі киї) у базилевсів,
фараонів, королів та царів.
Білик зауважив синонімічність "гатило" до "Кий" (ім’я легендарного засновника Києва), звідки напрошується висновок про співпадіння в одній особі цих
двох персонажів. Творець психоаналізу Зигмунд Фрейд вважав атрибутом
"Батька", прізвиська Аттіли, зброю. У випадку гунського провідника це кий, який і формою, і співзвучністю з відомою лайкою, нагадує статевий орган
чоловіка. Ну як не пригадати, що в
арабських письмових середньовічних джерелах Київ іменується Куябою!
На жаль, факти наведені в джерелах про Аттілу, мають переважно
легендарний характер. Це легко помітити використавши методологію розроблену
Фрейдом. Спираючись на міф про Едипа, творець психоаналізу вважав, що кожна
дитина має складне ставлення до батьків: до особи протилежної статі
відчуває кохання, а до одної з малюком – ревнощі та ненависть. При цьому,
вважав Фрейд, цей комплекс віддзеркалює події, що відбулися на світанку
людської історії.
На думку Фрейда в первісній людській орді панував дуже авторитарний
батько, який ретельно контролював доступ інших чоловіків до жінок, караючи
"перелюбників" кастрацією та смертю.
Це не влаштовувало його синів, і
спонукало їх до змови. Вони кастрували та вбили батька, розподілили його
гарем. Але згодом до них прийшло каяття за вчинений злочин, у вигляді почуття
провини та страху відплати (або від братів співучасників, або як повторення
історії у стосунках з власними дітьми). Це в якийсь побит закарбувалося в
підсвідомому всіх нащадків, і віддзеркалилося в міфах усіх народів. Спогад про ці
події відтворюється в дитинстві кожної людини.
Не вдаючись до обґрунтування чи спростування вчення Фрейда, варто
відзначити, що схожі сюжетні мотиви дійсно досить поширені в міфології. Можна
пригадати хоча б давньогрецькі вірування, як Зевс оскопив та спровадив у Тартар власного батька –
Кроноса.
Відгомін схожих уявлень можна
зустріти і в легендах про Аттілу. Він убив власного брата
співправителя Бледу. Ці події мають
відповідник у ворожості братів, що скоїли злочин проти батька, і кожен з них
прагнув посісти його місце з колишніми владними можливостями.
Аттіла (Атлі), ілюстрація до "Старшої Едди", 1893 р. |
Цікава й легенда про загибель Аттіли. По одній із версій він загинув, від рани в живіт спричиненої власним луком. Це сталося під час першої шлюбної ночі з готською принцесою Ільдеко.
За іншою версією відбулося вбивство власним зброєносцем при пособництві Ільдеко за намовою римського полководця Аеція. Ну чим не Едипова історія у викладенні Фрейда: рана в живіт (відповідник кастрації) та зброєносець (фактично "син" для воїна)! Усе це вказує, що можливо, оповідь про смерть Аттіли не історичний факт, а переказ міфологічного сюжету.
Ймовірно, що етнічну приналежність Аттіли, як і гунів взагалі, не вдасться визначити беззастережно. Віддаленість у часі, обмаль вірогідних історичних джерел, нашарування розмаїтих міфів довкола постаті Аттіли дуже ускладнюють відтворення історичної правди пов'язаної з легендарною добою української історії.
Ймовірно, що етнічну приналежність Аттіли, як і гунів взагалі, не вдасться визначити беззастережно. Віддаленість у часі, обмаль вірогідних історичних джерел, нашарування розмаїтих міфів довкола постаті Аттіли дуже ускладнюють відтворення історичної правди пов'язаної з легендарною добою української історії.
Сайт містить унікальні тексти, кожен з яких уперше був оприлюднений саме тут. Бажаєте читати нові статті першим? Натисніть на дзвоник розташований в правому нижньому кутку монітора!
Немає коментарів:
Дописати коментар